Genç, yaratıcı ve bol ödüllü
BBC’nin in-house ajansı BBC Creative’de kreatif yönetmen olan Zeynep Oğuz, reklamcılığın yanı sıra uzun ve kısa metrajlı film alanında rüştünü çoktan ispatladı. Genç yaşına rağmen birçok ödül aldı ve son olarak Promax 2021’de “Best Newcomer” dalında Silver ödülünü kazandı.
Üsküdar Amerikan Lisesi 2016 mezunu Zeynep Oğuz, genç yaşına rağmen İngiltere’de adını duyurmayı başardı. BBC çatısı altında faaliyet gösteren yaratıcı ajans BBC Creative’de yönetmen olarak çalışan Oğuz, ürettikleriyle daha şimdiden birçok ödülün sahibi oldu. Son olarak, dünyanın en prestijli medya ödülleri arasında bulunan Promax 2021’de “Best Newcomer” dalında Silver ödülüne değer bulundu. İngiltere’deki National Film and Television School’dan mezun olan Oğuz’un yönetmenlik çalışmaları arasında reklam filmleri, müzik videoları, kısa filmler ve uluslararası festivallerde gösterilen ve bazıları ödüllü kısa filmleri bulunuyor.
Üsküdar Amerikan’ın ardından eğitiminize nasıl devam ettiniz? Film alanına nasıl karar verdiniz, okulunuzun nasıl bir etkisi olmuştur?
Üsküdar Amerikan, kendi sesimi keşfetmemdeki ilk adım oldu benim için. “Grease” müzikalinde yer almaktan okul bahçesinde yaptığım “doğa ve yansımalar” konulu enstalasyonuma kadar, parçası olduğum her aktivite kendimi ifade etmemde bana enstrüman oldu diyebilirim. Akademik anlamda da İngiliz Edebiyatı dersinde okuduğumuz şiirlerden incelediğimiz yazarlara kadar, birçok şey bende iz bıraktı. Okul yıllarımın başında çektiğim ilk kısa filmimle aldığım ödüller ve UAA’nın özgür ortamı, beni okulun ilk Kısa Film Kulübünü açmaya teşvik etti. Burada çektiğim filmlerle ve incelediğimiz konularla, sinemaya olan tutkum daha da gelişti ve üniversitede sinema okumaya karar verdim. Amerika’daki birçok üniversiteden burs almama rağmen, Londra’daki University of Westminster film bölümünün analoğa verdiği değer beni çok etkiledi ve sinema eğitimime bu okulda başlamaya karar verdim. Birincilikle mezun olmamın ardından eğitimime dünyanın sayılı sinema okullarından olan National Film and Television School’da (NFTS) Reklam Yönetmenliği alanında devam ettim. NFTS’deki eğitimimle eş zamanlı olarak, BBC Creative’de iş hayatına da başladım.
Bu zamana kadar yaptığınız çalışmalardan ve ödüllerinizden bahsedebilir misiniz? Son olarak aldığınız BBC Newcomer Silver ödülünün önemi nedir, size neler hissettirdi?
Film çekme yolculuğuma, 14-15 yaşlarındayken başladım ve ilerleyen yıllarda pek çok kısa film, reklam filmi ve müzik videosu yaptım. Bunların birkaçından bahsetmem gerekirse, üniversite son sınıfta çektiğim reklam filmimle başlamak istiyorum. Siber zorbalık üzerine çektiğim “Your Comments Follow You” adlı filmim, “2019 Kodak Reklam Ödüllerinde” en iyi reklam filmi ödülünü kazandı. Hem reklam yönetmenliğine yönelmemdeki önemli rolünden hem de sosyal sorumluluk projesi olarak çok önem verdiğim bir konuyla ilgili iş yapmanın keyfinden dolayı, bu projenin benim için çok özel bir yeri var. Ardından, Tinnitus (Kulak Çınlaması) farkındalık haftası için, kreatifliğini ve yönetmenliğini yaptığım “This is My Silence” adlı filmim, sosyal medyada aynı isimle hashtag hareketi başlattı ve BBC One Morning Show’da yer aldı. Bu filmim aynı zamanda 2020 Berlin Reklam Ödüllerine aday gösterilerek, Apple, Nike ve Burger King gibi reklamlarla yarıştı. Bu işlerim dışında çok keyifle yönettiğim başka filmlerim de oldu, ancak bu iki projenin önemi ve değeri aslında bulduğum ana fikirlerden geliyor. BBC Creative’de de tam olarak bununla ilgili çalışmalar yapıyorum, fikirler üzerine... BBC’nin in-house reklam ajansı olan BBC Creative’de “kreatif” olarak çalışıyorum. Bu ne demek diye sorarsanız; kısacası işim, BBC’nin yaptığı tüm dizi ve filmlerin reklamını yapmak için fikir üretmek ve bunları yaratmak. Bu, bir slogan üretmekten reklam filmi senaryosu yazmaya ve çekimine, fragman yönetmekten Ralph Ineson gibi oyuncularla dublaj kaydı almaya kadar, pek çok farklı sorumluluğu olan, her günü birbirinden farklı, çok keyifli, biraz da stresli bir iş. Bu yoğun tempoya rağmen gelen güzel haberler beni çok daha üretken olmaya teşvik ediyor. Geçtiğimiz aylarda BBC Creative’deki çalışmalarımla İngiliz televizyonun ve dünyanın en prestijli medya ödüllerinden biri olan Promax 2021 töreninde, “Best Newcomer” Silver ödülünü kazandım. Medya için bir nevi şampiyonlar ligi niteliğindeki organizasyonda kişisel olarak aldığım ödülün yanı sıra ekibimle yaptığım “Inside No.9” kampanyasıyla da “Best Scripted Comedy” kategorisinde “Bronz” ödülünü aldım. Öncelikle departmanımın neredeyse tamamının İngiliz olduğu ve rekabetin yoğun yaşandığı bir sektörde böyle bir ödüle layık görülmek beni çok mutlu etti. Bunun, lisedeyken benim gibi kocaman hayalleri olan birine daha, çok büyük heyecan ve umut olabileceğini düşünüyorum. Bunu sadece bir başlangıç ve hayallerimin peşinden gitmemi sağlayan, yeni bir dönüm noktası olarak görüyorum.
Geleceğe baktığınızda planlarınız neler? TV, sinema, müzik videoları, reklam filmleri, sizi hangi alan daha çok heyecanlandırıyor?
Gelecekte bizi çok ilginç şeyler bekliyor ve artık bir hikâyeyi; televizyon, sinema, dijital platform mecraları dışında farklı anlatım alanlarında sunmamız gerekecek. Artık film, bir yaratıcının sorgulanmaz vizyonundan çok, izleyiciyle diyaloğuna dönüşüyor... Bu da çok yeni yaratma teknikleri ve platformları sağlayacak. Tüm benliğimizle hissedebileceğimiz hikâyeler anlatmak ve sanal bir alanda hikâyeler aracılığıyla dünyalar yaratmak, VR, AR, metaverse’lerin içinde bulunmak bu yeni dünyanın vazgeçilmezi olacak. Beni heyecanlandıran, önümüzdeki dönemde bütün bu değişimin içinde, farklı fikirlerle reklam ve sinema projelerinin içinde bulunmak ve filmciliğin ruhunu kaybetmeden bu yeni dünyaya entegre olmak.